För första gången på många år ställde Sverige upp med EM-lag i sabel. Resultaten var kanske inte som önskat, men det är ändå ett steg framåt för sabeln i Sverige. Ingen av de tre svenskarna tog sig vidare från poulen, och bästa svensk blev Kenneth Kong, bronsmedaljör på U17-VM, som slutade på plats 58 efter en vinst i poulen. Daniel Brodén slutade på plats 66, och Kalle Fröde på plats 68. I lagtävlingen ställdes Sverige mot Ungern, regerande europamästare och ett av världens bästa lag. Matchen slutade med 13-45. Det blev därefter förlust med 19-45 mot Turkiet, och 16-45 mot Bulgarien, vilket resulterade i plats 15. Förbundskapten Philip Wallenius var fåordig efter mästerskapet:
”EM är svårt.”

Miriam Schreiber var ensam representant för Sverige i damflorettävlingen. Med två vinster i poulen tog hon sig till 64-tablån, där ukrainskan Myroniuk väntade. Det blev tyvärr förlust 13-15, och Miriam slutar på plats 42. På herrsidan var Henri Ask enda svensk, och efter fyra vinster i poulen väntade Barannikov från Ryssland i 64-tablån. Henri stod för en fenomenal insats, men förlorade med 14-15 och slutade på 35. Förbundskapten Martin Roth Kronwall kommenterar:
”Det här kommer kanske låta lite märkligt för att komma från mig men jag är väldigt nöjd med Miriams fäktning. Inte med resultatet naturligtvis, men eftersom säsongen började bra medalj på Sat-VC, en stark DE32 på VC i Palma och en ok DE64 på GP i Turin så kändes det lite som att allt gick lite lätt utför under våren och vi har lagt rätt mycket tid på träning och i samtal kring vad som kan ändras. Vi har liksom vänt på ALLT och jag har tom lyft idén på ett eventuellt tränarbyte för att liksom inte lämna någon sten ovänd. Vi landade i ett par arbetspunkter som behöver förbättras. Att ändra på saker som hur man agerar på pisten kan vara svårt, men det jag såg idag i framförallt DE kändes väldigt bra och som ett tecken på att det börjar svänga åt rätt håll. Vi är liksom inte ”där” än men det var ett fall framåt. Även om poulen bara blev 2-3 så var fäktningen bra. I DE64 mot Myroniuk fäktade Miriam bättre och med bestämt än på länge med en mycket högre intervall i benen och med längre ”stint” vilket är två av de saker jag tycker har saknats under våren.
Henri Ask tycker jag har haft en stabil kurva uppåt under det senaste året.
Idag gör han han superbra poule, med vinst mot Siess (POL) och Klein (GER). Han fäktar också bra och fysikt tufft mot Macchi (ITA). 4-2 i den typen av poule visar på Henris positiva trend. I DE64 blev det en tuff lottning mot Barannikov (RUS/AIN) som Henri tillslut tappar 14-15. En extremt bra match av Henri och ett kvitto på att VM-uttagningen var motiverad. Ett extra tack kanske man skall rikta till Henris tränare i München, Istvan Takats, som Henri har arbetar mycket med under de senaste 2-3 åren.”

Text: Daniel Lazer
