Antalet startande har växt år från år:
2005 79
2006 141
2007 255
2008 409
2009 578
Med 578 startande 2009 gick vi i taket avseende antalet fäktare/pister som vi kan få in i Valhalla A/B/C-hall. Tävlingen blev också världens största fäkttävling på värja.
Direkt efter tävlingen i januari 2009 inleddes därför en diskussion med SvFF, lokala klubbar och domaransvarig om vi skall satsa på en tillväxtstrategi (vilket i så fall kräver mer lokaliteter, fler domare, flera och mer ideella krafter m.m.) eller alternativt om vi skulle låta krympa tävlingen.
Alla gav samma feedback, den var; “fortsätt att låta växa tävlingen”. Redan i mars var Lars Fuxén och jag och tittade på en alternativ idrottsarena som heter Lundbystrand Sporthall. Den ligger precis vid vattnet på Norra Älvstranden nära nya TV-huset. Lundbystrands Sporthall är en av Sveriges största inomhusarena. Totalt fem handbollshallar under samma tak och dessutom finns en hel del kringutrymmen, konferenslokal mm. Lokalen var en gång Götaverkens plåtverkstad och kommer att funktionellt att fungerar bra.
Flera planerings- och samordningsmöten har hållits med lokala aktörer såsom Göteborgs idrotts- och föreningsförvaltning, Göteborg & Co (=Göteborgs stads marknadsföringsbolag), GOT Event (driver Ullevi och Scandinavium) och Warta handbollsklubb (som driver Lundbystrand). Vi lyckades ena alla parter och beslut kunde fattas att flytta tävlingen till Lundbystrand (länk).
Flera nya grepp har tagits inför årets tävling för att kunna hantera volymen av fäktare, ledare, domare och besökare.
- Vi kan först glädjas åt att också A6 har anslutits sig till tävlingsorganisationen. Totalt är vi nu fem medverkande klubbar plus flera aktiva personer från ett antal klubbar runt om i Sverige. Stommen av ideella krafter kommer sedan tidigare år från GFK, KF99, Halmstads FS och Athos.
- Vi kommer att lägga totalt 41 pister. I A-hallen kommer det endast finnas den upphöjda finalpisten och fyra kvartsfinalpister.
- Vi har datoriserat registreringen och kommer att ha flera registreringsstationer med gemensam databas.
- Vi kommer att utöka vapenkontrollen från en station till tre stationer. Vi har flera personer utanför vårt distrikt som kommer att hjälpa till.
- Vi kommer att byta tävlingssystem från En Garde till Ophardt, som erbjuder bättre funktionalitet bl.a. när det gäller hantering av domare. Domare måste lottas ut, och att arbeta i En Garde var väldigt tidskrävande förra året, speciellt i 256 och 128 tablåer. Ophardt erbjuder en helt annan servicenivå än En Garde. Ophardts grundare kommer att vara på plats för att visa oss alla handgrepp i systemet år. Alla pouler och tablåer kommer att läggas ut på bildskärmar. Vi kommer att använda samma utrustning som användes under JVM i Belfast. Bildskärmarna är i och för sig bara 19” men möjligheten att lägga ut matcher på skärmar kommer att underlätta mycket. Dessutom har Ophardt en web-funktion som säkert flera av er har varit inne och besökt (länk).
- Vi kommer också att erbjuda transport från hotell med Göteborgs lokala bussar till tävlingsarenan. Direkt utanför Scandic Europas reception finns busslinje 16 hållplats. Man reser en hållplats och går av vid nya TV-huset. Därefter är det ca en 5 minuters promenad längs kajerna till tävlingsarenan. En så kallad stombuss trafikerar denna linje. Den tar 90 personer. Vi har med Västtrafiks hjälp förstärkt trafiken och bussar kommer att avgå var tionde minut mellan 6.30 och 7.30 lör- och söndag morgon. Därefter trafikerar bussar enligt ordinarie tidtabell. Läs på tävlingens hemsida (länk).
- Vi kommer att sälja ett kort som vi kallar Vigor Challenge Card i Scandics reception, SAS Radisson reception och på tävlingsplatsen till det facila priset av 10 Euro/100 kr. Detta berättigar till att resa obegränsat på Västtrafiks bussar och spårvagnar under hela helgen 29-31/1. Vi har inrättat ett informationsteam för att dels sälja Vigor Challenge Card samt för att kunna ge allmän information och vara behjälpliga på tävlingsarenan och på hotellens receptioner.
- Björn Lindholm och Göran Flodström arrangerar en domarkonferens lördag kväll och vi hoppas på många deltagare (länk).
- Firma Touché (länk) kommer att sälja fäktutrustning.
- Vi söker fortfarande sponsorer till priser till prisbordet. Speciellt för de finare priserna med placering 1-3. Totalt fyra medaljörer i varje klass. Fyra klasser ger ett totalt behov av priser till 16 fäktare som kommer att gå upp på prispallen.
- Ev. finns det ytterligare behov av assistans inom vissa områden. Vi kommer i så fall lägga ut en notis på svenskfaktning.se om detta i nästa vecka.
- Här kan se hur tävlingen presenteras i Göteborgs Stads Evenemangskalender.
Antalet startande 2010 vet vi först efter anmälningstidens utgång på söndag. Mer info om antalet anmälningar kommer i början av nästa vecka. Hans Wahl hjälper oss att sammanställa anmälningar och lägga ut pdf-filen med dessa på kalendersidan på svenskfaktning.se (länk).
Hjärtligt välkomna till Göteborg
Björne Väggö