Det klassiska märket med de tre kronorna i skölden och tre korslagda vapnen har mer än 100 år på nacken som samlande symbol för svensk fäktning. Märket kommer från och med nu också att användas för att kommunicera varumärket Svensk Fäktning som kommer att ersätta Svenska Fäktförbundet som avsändare i många sammanhang.
Märket får en moderniserad form som en del i en helhetslösning för en ny visuell identitet. Den nya visuella identiteten har tagits fram av kommunikationsbyrån AGoodId ,
– Det känns mycket inspirerande att börja arbetet med en ny fräsch visuell identitet, säger Ana Valero-Collantes som är ordförande i den nystaratde kommunikations- och marknadskommittén inom Svenska Fäktförbundet. Kommitten ansvarar bland annat för att utveckla varumärket Svensk Fäktning i enlighet med Svensk Fäktning enligt den Varumärkesplan för Svensk Fäktning som togs fram förra året.
Huvuddelen av implementeringen av det nya varumärket kommer att ske under januari. En viktig aktivitet blir att webbplatsen svenskfaktning.se byter namn till Svensk Fäktning och att designen då anpassas till den nya visuella identiteten.