SI 3.1 Hur kan vi använda kommunikation för att stärka Svensk Fäktnings varumärke? - Svensk Fäktning
Hem » Svenska Fäktförbundet » Svensk Fäktnings strategi och våra värderingar » Verksamhetsuppföljning 2024 » SI 3.1 Hur kan vi använda kommunikation för att stärka Svensk Fäktnings varumärke?

Ansvarig för detta strategiska initiativ: Kommunikations- och marknadsföringskommittén, KMK . Ordförande: Daniel Lazer.

Senast uppdaterad av: AVC 2023-06-10

Milstolpar/Verksamhetsplan 2024

Milstolpar som ska uppnås 2024Nuläge
Bevakning på plats eller distans
Rekrytering till resurspoolen. Vidareutveckling av nätverket av ansvariga för sociala medier
Förbättra interna arbetsstrukturer inom Svensk Fäktning och kommittéernas arbete.
Öka antalet följare på sociala medier och streamingkanal och alltid vara relevanta för vår
målgrupp.

Fullständig beskrivning av det strategiska initiativet

Ingår i måste vinna-match: Göra Svensk Fäktning till ett starkt varumärke

Mål

  • Svensk Fäktnings varumärke är tillräckligt starkt för att attrahera fler fäktare, ideella krafter och sponsorer.

Nuläge

Varumärkes- och kommunikationsplattformen har reviderats under 2023 av KMK, med hjälp av styrelsen och kansliet. Båda dokumenten är nu godkända och fastställda av styrelsen. KMK har regelbundna möten (1 gång i månaden) och har fokuserat på att professionalisera sitt arbete, öka mängden publicerat material samt höja kvalitén på detsamma. Huvudsakliga fokuset för KMK ligger på sociala medier (Facebook, Instagram och TikTok) medan kansliet har tagit över ansvaret för hemsidan, svenskfaktning.se. Svenska Fäktförbundet har i större utsträckning börjat använda Mynewsdesk men det saknas en hållbar rutin för publiceringen av material. Svensk Fäktning har skapat en egen Youtube-kanal, Swedish Fencing. Kanalen har främst använts för livestreaming av tävlingar och intervjuer, men KMK ser potential att använda den i en större utsträckning. Vi har under året arbetat strukturerat med att bevaka de tävlingar som ingår i vårt ansvarsområde. Främst de tävlingar som är relevanta för landslaget samt samtliga mästerskap där svenska fäktare deltar. I samband med detta har samarbetet med fotograferna Augusto Bizzi och Oscar Larsson fortsatt. Ett arbete har påbörjats för att etablera effektiva och hållbara strukturer i arbetet mellan KMK och övriga kommittéer samt kansli. Den externa kommunikationen har skiftat från att huvudsakligen täcka landslagen och tävlingsverksamhet till att nu också inkludera andra aspekter av Svensk Fäktnings verksamhet så som parafäktning och sportpolitik. KMK har under 2023 inlett arbete för att höja kompentensen inom ramen för dess arbete. Ett projekt som lanserats var Resurspoolen, som ämnar till att locka spetskompetens inom områden där KMK behöver utvecklas, t.ex. film och grafisk design. Utöver Resurspoolen har KMK:s ledamöter tillsammans med kansliet genomgått en kompetensutvecklande utbildning inom skrift och journalistik med Kalle Dixelius.

Insikter

  • Kommunikationsaktivteterna inom Svensk Fäktning behöver organiseras och samordnas mer än vad som redan görs. Med de begränsade resurser som Svensk Fäktning har att tillgå bör det finnas en grundstruktur som underlättar för samarbete och stöd i verksamheten mellan föreningar, distrikt och förbundet. Antalet personer med intresse och engagemang för KMK:s arbete behöver öka för att nå de utsatta målen. I vissa fall krävs professionellt stöd för att kunna ta nästa steg.
  • Givet de tuffa ekonomiska tiderna Svensk Fäktning står inför är det viktigare än någonsin att KMK maximerar sitt resursutnyttjande. Till exempel bör lokala arrangörer och volontärer vid tävlingar engageras i högre grad för att reducera kostnader. KMK ämnar att inför 2024 jobba mer kostnadseffektivt men utan att sänka ribban för kvantitet och kvalitet.
  • Landslagsverksamheten, främst seniorlagen, är en viktig leverantör av innehåll till Svensk Fäktnings marknadsföring. Detta förutsätter att det finns ett ömsesidigt intresse från de individer som är engagerade inom landslaget att marknadsföra sin verksamhet. Något typ av avtal som tydligt definierar landslagsfäktarnas rättigheter och skyldigheter gentemot Svensk Fäktnings kommunikations- och marknadsföringsarbete eftersöks.
  • Ett första steg i att uppnå målet om att stärka Svensk Fäktnings varumärke har varit att öka mängden material som publiceras samt sprida det över fler plattformar. Nästa steg 

Milstolpar/Verksamhetsplan

2025· Fortsätta att bevaka relevanta tävlingar och arrangemang.
· Öka antalet följare och vara relevanta för vår målgrupp.
2028· Vara ett föredöme för andra mindre förbund i vår bevakning och rapportering av vår sport.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Du missar väl inte att få nyheter och viktig information om Svensk Fäktning?