SI 5.1 Hur ska vi attrahera partners och sponsorer till att vilja stärka Svensk Fäktning? - Svensk Fäktning
Hem » Svenska Fäktförbundet » Svensk Fäktnings strategi och våra värderingar » Verksamhetsuppföljning 2024 » SI 5.1 Hur ska vi attrahera partners och sponsorer till att vilja stärka Svensk Fäktning?

SI 5.1 Hur ska vi attrahera partners och sponsorer till att vilja stärka Svensk Fäktning?

Ansvarig för detta strategiska initiativ: Sponsorkommittén, SK. Ordförande: Carro Håkansson

Senast uppdaterad av: CH september 2024

Milstolpar/Verksamhetsplan 2024

Milstolpar som ska uppnås 2024Nuläge
Färdigställande av sponsorinitiativ, paketering och presentation.Klart
Försäljningsarbete riktas mot ett urval engagerade och tänkbara samarbetspartners.Pågår
Sponsorer/ övriga intäkter på 300,000 kr. Målsättning juni.Uppnås ej. Strävan mot sista dec. Om inte tar vi från Eget kapital. 150.000 kr för 2024.
En driven och engagerad grupp som vill hjälpa SvFF med sponsorer/partners. GS leder gruppen och arbetet.Pågår
Inspirationsutbildning för landslagsfäktare i eget arbete kring varumärke och sponsring.Ej startat

Fullständig beskrivning av det strategiska initiativet

Måste vinna-match: Göra Svensk Fäktning till ett starkt varumärke/Skapa uthållig resursförsörjning: Kompetens, intäkter, buffert

Mål

  • Svensk Fäktnings varumärke är tillräckligt starkt för att attrahera fler fäktare, ideella krafter och sponsorer
  • Omsättning 8 miljoner kr.
  • Eget kapital 25 % av omsättningen
  • 60/40 % i SvFFs styrelser och kommittéer
  • På organisations och verksamhetsnivå arbetar vi systematiskt med good governance

Nuläge

Det har inte funnits en kommitté som har kunnat göra sig själv rättvisa under 2023. Det är med de sjunkande ekonomiska bidragen oerhört viktigt att lyckas attrahera partners och sponsorer till att vilja samarbeta med oss. KMK har tagit fram en varumärkesplattform som tillsammans med tidigare framtaget material för sponsring nu ligger till grund för ett antal sponsorinitiativ som en sponsorkommitté kan använda som material när vi söker sponsorer/partners. Vi behöver prioritera detta under 2023 och vår GS kommer som ordförande i SK sätta ihop en bra grupp som vill göra jobbet.

Insikter

  • Det är en lågkonjunktur där företag håller hårdare på sina marknads- och sponsringsbudgetar.
  • Svensk Fäktnings varumärke är varken starkt eller välkänt – men arbetet att stärka det har påbörjats.
  • Svensk Fäktning har mycket begränsade resurser för att bedriva sponsorarbetet – vi är nya på det här, i en etablerade marknad.
  • Med förändrade ekonomiska villkor för specialförbunden måste vi säkra alternativ finansiering för att våra ambitioner för elitverksamheten skall kunna förverkligas.
  • Aktivt nätverkande och relationsbyggande ökar möjligheter.
  • Visa upp framgångsrika prestationer: Dela framgångssagor och resultat från svenska fäktare för att visa på sportens potential och attraktionskraft för sponsorer, samt påvisa den positiva effekten av deras stöd.

Milstolpar/Verksamhetsplan

2025· De svenska landslagen liksom organisationen i stort har ökat sin kunskap om sponsring och har förmåga att attrahera fler sponsorer liksom enskilda fäktare fått hjälp i sitt arbete med egna sponsorer.
· Sponsorer/ övriga intäkter på 400,000 kr
2026· Sponsorer/övriga intäkter på 500,000 kr
2028· Sponsorer/övriga intäkter på 1 000 000 kr/ sponsorer knutna på långa avtal

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Du missar väl inte att få nyheter och viktig information om Svensk Fäktning?